فیلم dark night

نام: شوالیه تاریکی (The Dark Night)-فیلم dark night

ژانر: اکشن/ماجراجویی/جنایی

کارگردان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan)

تهیه کنندگان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan) اما توماس (Emma Thomas) چاک روون (Chuck Roven)

نویسندگان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan) جاناتان نولان (Jonathan Nolan)

بازیگران:
کریستیان بیل (Christian Bale)
هیث لجر (Heath Ledger)
گری اولدمن (Gary Oldman)
آرون ایکهارت (Aaron Eckhart)
مایکل کین (Michael Caine)
مورگان فریمن (Morgan Freeman)
مگی گیلنهال (Maggie Gyllenhaal)
کالین مک فارلین (Colin McFarlane)

موسیقی : هانس زیمر (Hans Zimmer) جیمز نیوتون هاوارد (James Newton Howard)

تدوین: لی اسمیت (Lee Smith)

فیلم بردار: والی فیستر (Wally Pfister)

پخش کننده: برادران وارنر

تاریخ اکران: 18 جولای 2008

زمان: 152 دقیقه


درباره فیلم (و بررسی فیلم) :

بتمن یکی از قدیمی ترین و معروف ترین شخصیت های کمیک است که تا به حال تعداد زیادی انیمیشن و فیلم و سریال تلویزیونی با محوریت این شخصیت ساخته شده است. اما در سال های اخیر نسبت به رقیبانش (مرد عنکبوتی و...) از اقبال و هواخواهان کمتری برخوردار بود.

کریستوفر نولان ، کارگردان 38 ساله انگلیسی-آمریکایی که جایگاه خودش رو به عنوان یکی از بهترین سرگرمی ساز های هالیوودی مستحکم کرده با ساخت فیلم بتمن آغاز میشود در سال 2005 رنگ و رویی تازه به سوپر قهرمان با سابقه داستان های کمیک داد. استقبال مردم و کسب امتیاز بالا در سایت IMDB دلیل خوبی بود تا ساخت دنباله فیلم نیز به او سپرده شود. اما این بار جاناتان نولان نیز به کمک برادر آمد تا دوباره شگفتی دیگری در دنیای سرگرمی و پولسازی هالیوود بیافرینند. فیلم زیبای پرستیژ که حاصل همکاری این دو برادر بود در سال 2006 به نمایش درآمد و با کسب رتبه ی قابل قبولی در میان انبوهی از فیلم های نامی سینما برگی دیگر به افتخارات آن ها افزود.

فیلم dark night

"بتمن : شوالیه تاریکی" که ششمین اقتباس و فیلم ساخته شده در مورد این شخصیت است ، به راستی شگفتی آفرید و بسیاری از رکورد های جاودانه سینمای جهان تا به امروز را تغییر داد. شوالیه تاریکی توانست تا رکورد نخستین نمایش پایان هفته که در اختیار فیلم مرد عنکبوتی 3 بود را با اقتدار و با فروش 155.3 میلیون دلار بشکند. شگفتی دیگر فیلم کسب عنوان برترین فیلم تاریخ سینما در سایت IMDB است. عنوانی که مدت ها بین دو فیلم پدرخوانده و رستگاری در شاوشنگ جابه جا میشد.

تیم سازنده شوالیه تاریکی جزو نام آشنا ترین عوامل هالیوود هستند. بازیگرانی که تواناییهایشان را به اثبات رسانیده اند. منتقدین که معمولا روی خوشی به این گونه فیلم های پرخرج و به اصطلاح بلاک باستر نشان نمیدهند ، استقبال بی سابقه و نقد های مثبتی بر این فیلم کردند و از بازی تمامی بازیگران آن ، به خصوص هیث لجر تمجید کردند. راجر ایبرت یکی از معروف ترین منتقدان آمریکایی به این فیلم نمره کامل 10 را داده است. که البته همین امر(استقبال منتقدان) و بازی درخشان هیث لجر از موثرترین عوامل موفقیت فیلم است.

هیث لجر 28 ساله که در فیلم نقش جوکر (بدمن فیلم) را ایفا میکند در آخرین فیلم خود چنان درخشیده است که بسیاری از منتقدین و دوستداران سینما او را مستحق دریافت جایزه اسکار میدانند. او که در سال 2006 برای فیلم کوهستان بروکبک نامزد دریافت بهترین بازیگر مرد شده بود با مرگ زود هنگامش در ژانویه گذشته هالییود رو شک زده کرد. جمله معروف آنگ لی سازنده کوهستان بروکبک شاید ماندگارترین جمله در مورد او باشد : (( هیث لجر بازیگری بود که نوید یک مارلون براندوی دیگر را میداد)).

طبق پیش بینی ها و حدس های زده شده ممکن است شوالیه تاریکی تا پایان اکران خود رکورد فروش 600 میلیون دلاری فیلم تایتانیک را نیز بشکند.

کریستیان بیل همچون فیلم قبلی نقش بتمن را ایفا میکند. شوالیه تاریکی بر خلاف سایر همنوعانش که بیشتر بر روی محبوبیت قهرمان و حوادث اکشن فیلم تکیه میکند فیلم نامه بهتر و حساب شده تری دارد و به اندازه کافی به همه قسمت های فیلم پرداخته شده است. قسمت اکشن فیلم بسیار خوب و طبیعی از آب در آمده و فرصت کافی برای دیدن آن را به تماشاگر می دهد.


نمای داستان فیلم dark night:

بتمن با کمک قاضی و بازپرس قضایی شهر گوتام در حال مبارزه با باند ها خلافکار و جنایت های شهر گوتام هستند. به نظر این تیم 3 نفری خیلی خوب عمل میکنند تا این که سرو کله یه مجرم نابغه به نام جوکر پیدا میشه و هرج و مرج و بی قانونی رو تو شهر رواج میده...